Participating towns and cities

ItalyCarpi, Italy

Population:
72.876 inhabitants
Department:
UFFICIO MOBILITÀ
Contact:
MARIA ALBERTA CHIERICI
VIA BALDASSARRE PERUZZI, 2
41012 Carpi
(++39) 059649133

Participation 2022

Activities within the week Activities within the week

Carpi organises activities during EUROPEANMOBILITYWEEK 2022, taking into account the annual theme.

16 September
- Dalle ore 7.30 alle 9.30 | GIRETTO D'ITALIA promosso da Legambiente con la collaborazione di FIAB Modena, sezione di Carpi.
L’iniziativa prevede il monitoraggio degli spostamenti casa-lavoro e casa- scuola fatti in bici o con altri mezzi di micromobilità elettrica. Attraverso appositi punti di controllo predisposti in via S. Giacomo, Nuova Ponente, Peruzzi, Cavallotti e corso Fanti verrà contato il numero di due ruote in transito nella fascia oraria compresa tra le 7.30 e le 9.30 del mattino. Verrà poi stilata una classifica dei centri più virtuosi.
- PUBBLICAZIONE APP: In concomitanza con la Settimana Europea della Mobilità Sostenibile 2022, la classe 4G del Liceo Manfredo Fanti è lieta di presentare l’app “Mapcto” rivolta ai ciclisti delle Terre d’Argine, che illustra tragitti per percorrere in sicurezza e con facilità le strade di Carpi e raggiungere i comuni limitrofi. Sulla mappa sono attivabili marker che indicano punti di interesse per la popolazione (torrette di ricarica, parchi attrezzati, monumenti...). Inseriamo di seguito il link per scaricare l’applicazione (disponibile solo per sistemi Android): www.liceofanti.it/images/app/Mapcto_6.apk
17 September
-Ore 15.00 | Tour alla scoperta delle ciclabili a SUD di Carpi a cura di FIAB Modena, sezione di Carpi, con partenza dal Municipio di Carpi, corso Alberto Pio, 91.
18 September
- Ore 10.00 | 16º Pedalata contro l'Alzheimer organizzata da GAFA O.d.V. con il patrocinio dell’Unione Terre d’Argine e dell’Ausl di Modena.
Partenza dal Sagrato della Cattedrale in Piazza Martiri a Carpi. Il percorso si snoderà per circa 15 chilometri nella campagna carpigiana, con sosta di ristoro alle ore 11.15 al Circolo Rinascita di Budrione e arrivo alle ore 12.15 al Centro sociale Loris Guerzoni di via Genova, 1 dove, chi lo vorrà, potrà partecipare alle ore 12.30 ad un pranzo per raccogliere fondi da destinare al GAFA O.d.V. La pedalata è aperta a tutti.
Iscrizione: 5€ (gratuita per chi partecipa al pranzo). Pranzo: costo 25 euro (adulti), 10 euro (bambini).
Le prenotazioni dovranno essere effettuate entro mercoledì 14 settembre ai numeri 349 592 8342 o 059 683 336.
19 September
- Ore 18.00 | Tour alla scoperta delle ciclabili a NORD di Carpi a cura di FIAB Modena, sezione di Carpi, con partenza dal Municipio di Carpi, corso Alberto Pio, 91.

Permanent measures Permanent measures

Carpi implements, planned or promotes one or more new permanent measure(s), which contribute(s) to modal transfer from private car to environmentally sound means of transport.

New or improved bicycle facilities
Improvement of bicycle network (creation of new lanes, extension, renovation, signposting etc) implemented
Develop public bicycle hiring and sharing systems implemented
Improvement of bicycle facilities (parking, locks etc) implemented
Pedestrianisation
Create or enlarge pedestrian streets planned
Improvement of infrastructure (new foot bridges, pavements, road crossings, zebra crossings etc) planned
Extension or creation of new greenways planned
Public transport services
Improvement and extension of the public transport network (creation of HOV lanes for public transport modes, new stops, new lines, reserved areas etc) implemented
Improvement and extension of the public transport services (express services, increase frequency etc) implemented
Use of ecological vehicles for public transport fleets implemented
Development of new technologies to improve public transport implemented
The development of accessible transport services for all implemented
Traffic calming and access control scheme
Speed reduction programmes in zones near schools implemented
New traffic regulations: traffic circulation and parking implemented
Elaboration of new residential areas implemented
Introduction or expansion of Urban Vehicle Access Regulation Scheme planned
Accessibilities
Create the tactile pavements implemented
Create wheelchair ramps implemented
Enlargement of pavements implemented
Removal of architectonic barriers implemented
Launch of accessibility plans planned
Create useful tool for people with reduced mobility implemented
New forms of vehicle use and ownership
Use of clean vehicles implemented
Charging points for electric vehicles implemented
Freight distribution
New regulations for freight distribution planned
Mobility management
Adoption of school travel plans implemented
Launch of awareness-raising campaigns implemented
Elaboration of educational materials implemented
Development of travel plans / mobility plans in consultation with local stakeholders planned
Provision of incentives and bonuses to employers implemented
Permanent access restriction to city centres planned
Development of systems and equipment for measuring air quality in public places planned
Organisation of regular fora or surveys on public opinions and ideas implemented